Saturday, 1 June, 16:00–17:30
Josef Dabernig: Melodramatic Film Miniatures as a Blueprint for Dematerialised Sculpture
The artist Josef Dabernig (Austria, 1956, lives in Vienna) is finally in Helsinki! He was invited by the Metakino experimental film festival, which is hosting an evening with Dabernig at WHS Teatteri Union on Thursday, 30 May at 20:15.
Kohta is very pleased to announce a conversation between Dabernig – whose uncompromising work deserves to be much better known in Finland and the whole Nordic region – and Anders Kreuger at Kohta on Saturday, 1 June at 16:00.
Film, Foto, Objekt, Text, Bau. Film, photography, object, text, and then a good German word that is hard to translate but means at least three things: ‘construction’, ‘architecture’ and ‘urbanism’. This is Dabernig’s own categorisation of his various kinds of works. They are distinct but interconnected.
Dabernig trained as a sculptor and says that he spent most of his time as a student measuring things. When he began to make short films in the mid-1990s, partly inspired by the Austrian tradition of experimental cinema, they were just as composed and articulated as his objects, and just as meticulously planned out, frame by frame, second by second.
Two films will be screened during the talk:
Wisla (1996, 16mm/DCP, b/w, 8 min). ‘In the anti-soccer miniature Wisla (1996) horizontal pans shot at different heights define the meta-filmic brackets around close shots of two protagonists in an empty stadium.’
River Plate (2013, 35mm/DCP, b/w, 16 min). ‘The various forms of such body parts as shoulder, arm, belly, hips, knee, and leg are examined in River Plate (2013) with the help of six women and men stranded on the banks of a mountain river. Added to the filmic equation of figuratively sculptural details are concrete fragments of freeway bridges.’
(The work descriptions are quoted from Josef Dabernig’s scripted lecture Melodramatic Film Miniatures as a Blueprint for Dematerialised Sculpture, on which the conversation at Kohta will be loosely based.)
Lauantaina 1. 6. klo 16.00–17.30
Josef Dabernig: Melodramaattiset elokuvaminiatyyrit dematerialisoituneen veistoksen mallina
Taiteilija Josef Dabernig (Itävalta, 1956, asuu Wienissä) on vihdoin Helsingissä! Hänet on kutsuttu ottamaan osaa dokumentti-, essee- ja lyhytelokuvafestivaali Metakinoon, joka järjestää illan Josef Dabernigin seurassa Helsingin WHS Teatteri Unionissa torstaina 30.5. klo 20.15 alkaen.
Olemme erittäin iloisia voidessamme järjestää Dabernigin – jonka tinkimätön työ ansaitsisi olla paljon tunnetumpi Suomessa ja koko Pohjoismaissa – ja Anders Kreugerin keskustelun Kohtassa lauantaina 1. kesäkuuta klo 16.00.
Film, Foto, Objekt, Text, Bau. Elokuva, valokuva, objekti, teksti ja sitten hyvä saksankielinen sana, jota on vaikea kääntää, mutta joka tarkoittaa ainakin kolmea asiaa: ”rakentaminen”, ”arkkitehtuuri” ja ”kaupunginstuminen”. Tämä on Dabernigin oma luokittelu hänen erilaisille teoksilleen. Ne ovat erillisiä mutta liittyvät toisiinsa.
Dabernig opiskeli kuvanveistäjäksi ja hän sanoo käyttäneen suurimman osan opiskeluajastaan asioiden mittaamiseen. Kun hän 1990-luvun puolivälissä alkoi tehdä lyhytelokuvia, osittain itävaltalaisen kokeellisen elokuvan perinteen innoittamana, ne olivat yhtä sommiteltuja ja artikuloituja kuin hänen objektinsa ja yhtä huolellisesti suunniteltuja, ruutu ja sekunti kerrallaan.
Keskustelun aikana esitetään kaksi elokuvaa:
Wisla (1996, 16mm/DCP, m/v, 8 min).
”Jalkapallon vastaisessa miniatyyrielokuvassa Wisla (1996) eri korkeuksilla kuvatut vaakatasot muodostavat metaelokuvalliset sulut kahden hahmon lähikuvien ympärille tyhjällä stadionilla.”
River Plate (2013, 35mm/DCP, m/v, 16 min).
”River Plate -teoksessa (2013) tutkitaan olkapään, käsivarren, vatsan, lantion, polven ja jalan kaltaisten ruumiinosien eri muotoja kuuden naisen ja miehen avulla, jotka ovat ajautuneet jokirantaan vuoristossa. Figuratiivisen veistoksellisten yksityiskohtien yhtälöä täydentävät moottoritiesiltojen betoniset osat.”
(Teoskuvaukset on lainattu Josef Dabernigin käsikirjoitetusta luennosta Melodramatic Film Miniatures as a Blueprint for Dematerialised Sculpture, johon Kohtan keskustelu löyhästi perustuu.)
Lördagen den 1 juni kl. 16
Josef Dabernig: Melodramatiska film-miniatyrer som ritningar för avmaterialiserad skulptur
Konstnären Josef Dabernig (Österrike, född 1956, bosatt i Wien) är äntligen i Helsingfors! Han är inbjuden av experimentfilmfestivalen Metakino, som ordnar en kväll med Dabernig på WHS Teaterunionen torsdagen den 30 maj kl. 20.15.
Kohta har också glädjen att bjuda in till ett samtal mellan Dabernig – vars kompromisslösa konst förtjänar mer uppmärksamhet i Finland och övriga Norden – och Anders Kreuger i Kohta lördagen den 1 juni kl. 16–17.30.
Film, Foto, Objekt, Text, Bau. Film, fotografi, objekt, text, och sedan ett bra tyskt ord som är svårt att översätta exakt men betyder åtminstone ”bygge”, ”byggnad” och ”byggnation”. Detta är Dabernigs egen kategorisering av sina olika verk. De är åtskilda men förbundna med varandra.
Dabernig är utbildad skulptör och säger att han tillbringade största delen av studenttiden med att mäta upp föremål. När han i mitten av nittiotalet började göra kortfilmer, delvis inspirerad av den österrikiska experimentella filmtraditionen, var det precis lika komponerade och artikulerade som hans objekt, och precis lika noggrant uttänkta – ruta för ruta, varenda sekund.
Två filmer kommer att visas under samtalet:
Wisla (1996, 16mm/DCP, svartvit, 8 min). ”I anti-fotbollsminiatyren Wisla (1996) bildar horisontella plan, filmade på olika höjd, de meta-filmiska parenteserna runt närbilder av två karaktärer i en tom arena.”
River Plate (2013, 35mm/DCP; svartvit, 16 min). ”Olika former av sådana kroppsdelar som skuldror, armar, magar, höfter, knän och ben undersöks i River Plate (2013) med hjälp av sex kvinnor och män som har hamnat på en flodstrand i ett bergigt område. Som tillägg till den filmiska ekvationen av figurativa skulpturala detaljer fungerar utsnitt av motorvägsbroar i betong.”
(Verkbeskrivningarna är citat från Josef Dabernigs skrivna föreläsning Melodramatic Film Miniatures as a Blueprint for Dematerialised Sculpture, på vilken samtalet i Kohta är löst baserat.)