HOME EVENTSLECTURE BY POST BROTHERS

Lecture by Post Brothers

Lecture by Post Brothers
12 April at 4 p.m.

Who is making such a racket at the door?:
Parasitical inhabitations in contemporary art

This lecture will look at how artists have operated as ‘parasites‘ by intruding into spaces where they are not welcome, parodying and inverting certain languages/ roles/systems/formats/contexts, and redistributing resources from one space to the next. Expanding on Chris Fitzpatrick and Post Brother’s 2011 essay A Productive Irritant: Parasitical Inhabitations in Contemporary Art (as well as subsequent seminars conducted by Post Brothers), the presentation will introduce a wide range of tactics for creative infiltration and will consider what these acts tell us about how systems work.

We will examine logics of inclusion and exclusion by introducing some artists who have intruded into gallery spaces, public spaces, or media spaces. We will also analyze markers of authority and authenticity, reviewing a range of artists and activists who have appropriated and parodied the voice of power by exaggerating or faking expertise, forging documents, or changing their names.

The lecture will also address the hidden pacts of hospitality in art contexts, and will consider issues of unequal exchange, complicity, dependence, and over-identification by looking at instances where institutions invited the parasite in, where artists addressed a system from the inside, or integrated their workings with industry or government (running the risk of becoming instruments of the very structure they sought to critique). The parasite will be shown as not only a means to take advantage and exploit a system, but also as a way to understand our own dependencies, complicities, and assumptions regarding the world around us. Through this, we will explore methods of survival and subversion in an increasingly flexible, yet precarious, world.

Post Brothers is a critical enterprise that includes Matthew Post, an enthusiast, word processor, educator, and (co)dependent curator often engaged in artist-oriented projects or occupying the secondary information surrounding cultural production. In 2016–19, Post Brothers was the curator at Kunstverein München, Munich, Germany, and in 2021–23, they were ssociate Professor at the Royal Danish Academy of Fine Arts, Copenhagen, Denmark. They have curated numerous exhibitions and projects across the world, and regularly publish essays in artist publications, exhibition catalogues, and art and cultural journals. They also participate in exhibitions with text-based and performative contributions, and lecture in art and educational contexts across Europe.

Born in Los Angeles, Post Brothers completed their BFA at Emily Carr Institute of Art and Design, Vancouver (2006), and an MA in Curatorial Practices at California College of Arts, San Francisco (2009). They live in Kolonia Koplany, a small village near Bialystok in eastern Poland.

Yleisöluento: Post Brothers
Lauantaina 12. huhtikuuta klo 16

Kuka ovella metelöi? Parasiittisiä elämänmuotoja nykytaiteessa

Post Brothersin luento tarkastelee, kuinka taiteilijat toimivat ”parasiitteina” tunkeutuessaan tiloihin ja konteksteihin, joihin he eivät ole tervetulleita, parodioidessaan ja kääntäessään ympäri erilaisia kieliä/rooleja/systeemejä/formaatteja/konteksteja sekä siirtäessään resursseja ja voimavaroja yhdestä kontekstista toiseen.

Esitelmä perustuu Chris Fitzpatrickin ja Post Brothersin vuonna 2011 kirjoittamaan esseeseen A Productive Irritant: Parasitical Inhabitations in Contemporary Art ja sitä seuranneisiin Post Brothersin järjestämiin seminaareihin. Luennolla esitellään joukko luovan soluttautumisen taktiikoita ja tarkastellaan, mitä ”loisiminen” kertoo systeemien toiminnasta ylipäätään.

Sisällyttämisen ja ulossulkemisen logiikoihin syvennytään tarkastelemalla taiteilijoita, jotka ovat onnistuneet tunkeutumaan galleriatiloihin, julkisiin tiloihin tai mediaan. Lisäksi luennolla analysoidaan auktoriteetin ja autenttisuuden muotoutumista ja merkitsijöitä käymällä läpi erilaisia taiteilijoita ja aktivisteja, jotka ovat ottaneet omaan käyttöönsä tai parodioineet valtaa pitävien ääntä liioittelemalla omaa asiantuntijuuttaan, tekeytymällä asiantuntijoiksi, väärentämällä asiakirjoja tai muuttamalla nimeään.

Luento käsittelee myös taidemaailmassa vallitsevia hiljaisia sopimuksia vieraanvaraisuudesta sekä kysymyksiä epätasapuolisesta vaihdosta, osasyyllisyydestä, riippuvuudesta ja ylisamastumisesta. Kysymyksiä lähestytään tarkastelemalla tapauksia, joissa instituutiot ovat itse toivottaneet parasiitin tervetulleeksi, joissa taiteilijat arvostelevat systeemiä sisältä käsin tai sovittavat työskentelyään talouden tai valtion asettamiin puitteisiin (ja ovat siten vaarassa muuttua kritisoimansa rakenteen välikappaleiksi).

Loisiminen ei lopulta ole pelkkä tapa hyötyä systeemistä, vaan keino ymmärtää omia riippuvuussuhteitamme, osallisuuttamme maailman ilmiöihin sekä ympäröivää maailmaa koskevia oletuksiamme. Tutkimme tästä näkökulmasta selviytymiskeinoja ja kumouksellisen toiminnan keinoja koko ajan joustavammassa mutta epävarmemmassa maailmassa.

Post Brothers on kriittinen hanke, jonka alullepanija on Matthew Post, innokas harrastelija, tekstinkäsittelijä, kouluttaja ja (keskinäis)riippuvainen kuraattori, joka on usein mukana taiteilijaorientoituneissa projekteissa ja kaappaa käyttöönsä kulttuurituotannon ympärillä pyörivää tietoa. Vuosina 2016–2019 Post Brothers toimi kuraattorina Saksassa Kunstverein Münchenissa, ja vuosina 2021–2023 apulaisprofessorina Tanskan kuninkaallisessa taideakatemiassa, Kööpenhaminassa.

Post Brothers on kuratoinut lukuisia näyttelyitä ja projekteja ympäri maailmaa ja julkaisee säännöllisesti esseitä taidejulkaisuissa, näyttelykatalogeissa sekä taide- ja kulttuurilehdissä. Hän myös tuottaa tekstiin ja performanssiin pohjautuvaa sisältöä näyttelyihin ja luennoi sekä taiteellisissa että koulutuksellisissa ympäristöissä ympäri Eurooppaa.

Los Angelesissa syntynyt Post Brothers suoritti taiteen kandidaatin tutkinnon Emily Carr Institute of Art and Designissa Vancouverissa vuonna 2006 ja maisterintutkinnon kuraattorilinjalla California College of Artsissa San Franciscossa vuonna 2009. Hän asuu Kolonia Koplanyssa, joka on pieni kylä Itä-Puolassa lähellä Białystokia.

Föreläsning av Post Brothers
Lördagen den 12 april kl. 16

Vem är det som väsnas vid dörren? Parasitiska livsformer i samtidskonsten

Föreläsningen tar sig an hur konstnärer har fungerat som ”parasiter” genom att bryta sig in i rum och sammanhang där de inte är välkomna, parodiera och invertera olika spåk/roller/system/format/kontexter och omfördela resurser från ett sammanhang till ett annat.

Presentationen är en utvidgad version av A Productive Irritant: Parasitical Inhabitations in Contemporary Art, Chris Fitzpatricks och Post Brothers essä från 2011 (och av seminarier hållna av Post Brothers därefter). Den ger en bred introduktion till taktiska metoder för konstnärlig infiltration och funderar över vad sådana handlingar kan berätta om hur olika system fungerar.

Vi undersöker hur inkluderande och exkluderande fungerar genom att introducera några konstnärer som oinbjudna tagit sig in i gallerier, offentliga utrymmen eller media. Vi analyserar också markörer för auktoritet och autenticitet, och vi diskuterar en rad konstnärer och aktivister som har tillägnat sig och parodierat maktens röst genom att överdriva eller helt simulera sin expertis, förfalska dokument eller ändra sina namn.

Föreläsningen behandlar också de dolda överenskommelserna kring gästfrihet i konstvärlden och diskuterar exempel på ojämlikt utbyte, medlöperi, beroende och överidentifikation genom att betrakta fall där institutionerna bjudit in parasiten, där konstnärerna tagit sig systemet inifrån eller anpassat sina arbetssätt till näringslivets eller statens (med risken att förvandlas till redskap för just de strukturer de avsett att kritisera).

Parasiten framhålls inte bara som ett sätt att dra fördel av och utnyttja ett system utan också som ett sätt att förstå våra beroenden, vårt medlöperi och våra förutfattade meningar om omvärlden. På så sätt utforskar vi metoder för att överleva i och undergräva en alltmer flexibel, men samtidigt allt farligare värld.

Post Brothers är ett kritiskt företag som inbegriper Matthew Post – en entusiast, ordbehandlare, lärare och (med)beroende kurator som ofta låter sig involveras i konstnärsorienterade projekt eller lägger beslag på den sekundära informationen som omger all kulturproduktion. Post Brothers var kurator vid Kunstverein München 2016–19 och adjungerad professor vid Kungliga danska konstakademin i Köpenhamn 2021–23.

De har anordnat ett flertal utställningar och projekt över hela världen och bidrar regelbundet med essäer till konstnärspublikationer, utställningskataloger, konst- och kulturtidskrifter. De deltar också i utställningar med text- och performance-baserade bidrag, och de föreläser i konst- och utbildningssammanhang runtom i Europa.

Född i Los Angeles innehar Post Brothers en BFA-examen från Emily Carr Institute of Art and Design i Vancouver (2006) och en MA i kuratorpraxis från California College of Arts i San Francisco (2009). De bor i Kolonia Koplany, en liten by nära Białystok i östra Polen.