Artor Jesus Inkerö (born in Helsinki in 1989, lives in Amsterdam) is already a fixture of Finnish art life, who has been featured by Kiasma and other Finnish museums and also internationally, notably at the New Museum in New York in 2018. Since January 2019 Inkerö is a resident at Rijksakademie in Amsterdam, a postgraduate programme for young artists from all over the world.
Inkerö’s overall project could be described as an ongoing process of building and dismantling character, in which the author’s body becomes a prime material. At the same time, it is as if the body really becomes the author. As viewers of Inkerö’s video performances we ask ourselves whether it can still be true that ‘the eyes are the mirror of the soul’. But isn’t today’s all-pervasive screen reality just the logical conclusion of the television-dominated reality in which artists born in the 1940s and ’50s grew up? Could this kind of work have existed without, say, Cindy Sherman’s Untitled Film Stills?
Guest (2019, HDV, sound, 14’18”) is Inkerö’s latest film, shot in a hotel compound in Kyoto that caters mostly to westerners. The character that is the author walks alone through the different rooms, appointed in a style that is traditionally Japanese in much the same way as Japanese restaurants in Europe or America: there are tatami mats and dining pits, but also tables and chairs and chandeliers.
The Guest, modelled on the fairytale heroine Goldilocks, is an innocent/insidious intruder, keeping stylishly chunky sneakers and rustling down jacket on indoors, opening drawers and cupboards without displaying much curiosity, doing the self-obsessed ‘absent-minded’ things that no video camera is supposed to see. Inkerö’s themes include such violence to how we wish to think of ourselves (as properly socialised respectful individuals) but also the no less brutal violence of exotising the other and thereby ourselves. (‘Finland is Europe’s Japan and Japan is Asia’s Finland.’)
Artor Jesus Inkerö (s. 1989 Suomessa) tunnetaan jo hyvin Suomen taidekentällä. Hänen teoksiaan on esitetty niin Kiasmassa kuin kansainvälisestikin, kuten vuonna 2018 New Museumissa New Yorkissa. Tammikuusta 2019 alkaen Inkerö on työskennellyt Rijksakademie van beeldende kunstenin residenssissä Amsterdamissa.
Inkerön taiteellista työskentelyä voidaan kuvailla jatkuvana itsensä rakentamisen ja purkamisen prosessina, jossa ensisijaisena materiaalina on tekijän oma keho. Hänen videoperformanssejaan katsoessa herää kysymys, ovatko silmät yhä sielun peili.
Inkerön uusin videoteos Guest (2019, 14min 18s) on kuvattu kiotolaisessa, lähinnä länsimaalaisille suunnatussa lomakodissa. Teoksessa taiteilija itse kulkee vieraana talossa, joka on sisustettu samaan tapaan kuin perinteiset japanilaiset ravintolat Euroopassa ja Amerikassa. Vieras, jonka esikuvana on toiminut sadun sankaritar Kultakutri, on viaton, mutta salakavala tunkeilija, joka pitää sisätiloissakin yllään lenkkareita ja ulkotakkia. Hän availee vetolaatikoita ja kaappeja hajamielisesti ja oleskelee tekemättä mitään – tämän kaltaista toimintaa kamera tulee harvoin tallentaneeksi. Inkerö käsittelee teoksissaan tapaamme eksotisoida muita ja siten myös itseämme, sekä tarkastelee sitä, miten hahmotamme itsemme yksilöinä. “Suomi on Euroopan Japani ja Japani Aasian Suomi.”
Artor Jesus Inkerö (född 1989 i Helsingfors, bor i Amsterdam) har visats av Kiasma och andra museer i Finland och även internationellt, bl.a. på New Museum i New York 2018. Sedan januari 2019 deltar Inkerö i konstnärsprogrammet Rijksakademie i Amsterdam.
Inkerös konst bygger upp och river ned karaktärer, med konstnärens egen kropp som material. Ändå är det som om kroppen själv blir konstnären. Som betraktare av dessa performancefilmer frågar vi oss om det fortfarande kan vara sant att ”ögonen är själens spegel”.
Guest (2019, 14 min. 18 sek.) är Inkerös senaste film, inspelad i en hotellanläggning i Kyoto som i huvudsak betjänar västerlänningar. Karaktären som är konstnären vandrar ensam runt i de olika rummen, inredda i en stil som är traditionellt japansk på samma sätt som japanska restauranger i Europa eller Amerika.
Gästen, med sagofiguren Guldlock som förlaga, är en både harmlös och lömsk inkräktare som behåller löparskorna och dunjackan på inomhus, öppnar lådor och skåp och utför andra självupptagna och ”tankspridda” handlingar som ingen videokamera borde föreviga. Inkerö intresserar sig för hur vi våldför oss på vår självbild (som väluppfostrade respektfulla individer) och vår inte mindre våldsamma vana att exotisera andra och därigenom oss själva. ”Finland är Europas Japan och Japan Asiens Finland.”