In the studio gallery, Kohta continues the series of exhibitions by younger Nordic artists.
In April and early May, Brák Jónsdóttir (Iceland, 1996, lives in Bergen) presents ‘Host’, an installation whose title evokes both the act of hosting and the entities that engage in it. Recent works from two different series, Flowers and Osseous Bodies (both 2023) participate in the effort.
These contain medium-sized sinuous sculptures reminiscent of animal bones or plants. The pieces, displayed on the floor and on wall-mounted shelves, are somehow laid-back but appear acutely aware of the organic energy coded into them. Brák has pieced together leftover scraps from a company where people can come and do their own woodwork, negative forms whose shapes were effectively determined by other customers’ sawing choices, and the resulting compositions have been padded out with clay.
The colourful Flowers seem to emulate carved floral decorations rather than real blossoming plants, while the bone-white surfaces of Osseous Bodies have been touched up, here and there, with pink pigment that simulates the faint blush of pulsating life.
Brák speaks of ‘whale fall’ as a reference or inspiration for the latter series. When a whale dies it sinks slowly to the bottom of the ocean and becomes the host for a multitude of other lifeforms that feast on its carcass, some of them not found anywhere else. The full breakdown of this enormous organism may take decades.

Brák Jónsdóttir, Osseous Bodies, 2023
Despite their approachable format and agreeable surface – what we might be tempted to call their ‘visual conviviality’ – the works in ‘Host’ are highly constructed mediations of imagery and objecthood, ready to participate in any conversation about the agency and potency of sculpture today.
Brák Jónsdóttir holds a BA degree in fine arts from the Iceland University of the Arts in Reykjavik. She is currently pursuing an MA in degree in fine arts at the Bergen Art Academy in Norway. In recent years she has had solo exhibitions at Einkasafnið in Eyjafjarðarsveit, northern Iceland, in 2024 and at HIAP in Suomenlinna, Helsinki, and the Nordic House in Reykjavik, both in 2023. The series Osseous Bodies was premiered at the group exhibition ‘Goodgonebadwrong’ at Nýlistasafnið/The Living Art Museum in Reykjavík in 2023, curated by its director Sunna Ástþórsdóttir.
Kohtan studiogalleriassa jatkuu nuorten pohjoismaisten taiteilijoiden näyttelysarja.
Huhtikuussa ja toukokuun alussa studiogalleriassa on esillä Brák Jónsdóttirin (Islanti, 1996, asuu Bergenissä) ”Host”, installaatio, jonka nimi tuo mieleen vieraanvaraisuuden, isännöinnin ja sen osapuolet. Installaatiossa nähdään taiteilijan viimeaikaisia töitä kahdesta eri teossarjasta, Flowers ja Osseous Bodies (molemmat vuodelta 2023).
Molemmat sisältävät keskikokoisia kiemuraisia veistoksia, jotka muistuttavat eläinten luita tai kasveja. Lattialle ja seinään kiinnitetyille hyllyille asetellut veistokset ovat jollain tavalla rentoja mutta samaan aikaan akuutin tietoisia niihin koodatusta orgaanisesta energiasta. Brák on liittänyt yhteen jämäpaloja, jotka hän on löytänyt erään yrityksen tiloista, jonne ihmiset voivat tulla tekemään puutöitä. Näistä negatiivisista muodoista, joiden ääriviivoja määrittävät toisten ihmisten sahausvalinnat, Brák on koostanut muodostelmia, joihin hän on lisännyt savea.
Flowers-sarjan värikkäät työt näyttävät jäljittelevän pikemminkin kukkaisaiheisia koristekaiverruksia kuin oikeita kukkivia kasveja, kun taas Osseous Bodies -sarjan veistosten luunvalkeilla pinnoilla on siellä täällä vaaleanpunaisia väriläikkiä, jotka simuloivat sykkivän elämän hentoa punaa.

Brák Jónsdóttir, Flowers, 2023
Jälkimmäisen sarjan viittauspisteenä tai inspiraationa on Brákin mukaan ”valaan vajoaminen”. Kun valas kuolee, se uppoaa hitaasti merenpohjaan ja muuttuu asuinsijaksi monenlaisille muille elämänmuodoille, jotka syövät sen ruhoa ja joista osaa ei ole löydetty mistään muualta. Voi kestää vuosikymmeniä, ennen kuin tämä valtava organismi hajoaa kokonaan.

Brák Jónsdóttir, Osseous Bodies, 2023
Huolimatta helposti lähestyttävästä formaatistaan ja miellyttävästä pinnastaan – voisi sanoa ”visuaalisesta seurallisuudestaan” – ”Hostin” teokset ovat tarkkaan rakennettuja kuvallisuuden ja esineyden välityksiä, jotka osallistuvat keskusteluihin veistosten toimijuudesta ja mahdollisuuksista nykyajassa.
Brák Jónsdóttir on suorittanut taiteen kandidaatin tutkinnon Islannin taideyliopistossa Reykjavikissa. Hän on parhaillaan suorittamassa maisterintutkintoa Bergenin taideakatemiassa Norjassa. Viime vuosina hänellä on ollut yksityisnäyttelyitä Eyjafjarðarsveitissa Pohjois-Islannissa sijaitsevassa Einkasafnið-taidekeskuksessa (2024), HIAP:ssa Helsingin Suomenlinnassa sekä Nordic Housessa Reykjavikissa (molemmat 2023). Teossarja Osseous Bodies oli ensi kertaa näytteillä vuonna 2023 Reykjavikissa sijaitsevan Nylistasafnið/Living Art Museumin ryhmänäyttelyssä ”Goodgonebadwrong”, jonka kuratoi museon johtaja Sunna Ásþórsdóttir.
I studiogalleriet fortsätter Kohta serien med utställningar av yngre nordiska konstnärer.
I april och början av maj visar Brák Jónsdóttir (Island, 1996, bosatt i Bergen) Host, en installation vars titel handlar om värdskapet som handling och de varelser som utför den. Nyare verk ur två olika sviter, Flowers och Osseous Bodies (båda 2023) deltar i projektet.
Båda dessa innehåller kurviga skulpturer av genomsnittlig storlek, påminnande om djurben eller växter. Verken, som visas på golvet och på vägghängda hyllor, känns på något sätt avslappnade men verkar i högsta grad medvetna om den organiska energi som kodats in i dem. Brák har satt samman överblivna stumpar från en firma dit människor kan gå för snickra själva, negativa former som ytterst har bestämts av vad andra kunder valt att såga bort. Kompositionerna som uppstått på detta sätt har senare avrundats med lera.
De färgrika Flowers tycks efterlikna skuren blomsterdekor snarare än verkliga blommande växter, medan de benvita ytorna i Osseous Bodies här och där har bättrats på med rosa pigment som efterliknar det pulserande livets lätta rodnad.

Brák Jónsdóttir, Flowers, 2023
Brák nämner ”valfall” som en referens eller inspiration för den senare sviten. När en val dör sjunker den långsamt till havets botten och blir värd för en mängd andra livsformer som festar på kadavret. Många av dem påträffas ingen annan stans. Att helt bryta ned denna väldiga organism kan ta årtionden.
Trots deras anspråkslösa format och angenäma yta – vad man kan frestas att kalla deras ”visuella gästfrihet” – är verken i Host självmedvetna konstruktioner. De artikulerar förhållandet mellan bildmässighet och föremålslighet och är redo att delta i vilket som helst samtal om samtida skulptur, dess handlingskraft och livskraft.

Brák Jónsdóttir, Osseous Bodies, 2023
Brák Jónsdóttir innehar en kandidatexamen i fri konst från Islands konstuniversitet i Reykjavik. Hon studerar för närvarande på magisterprogrammet vid Konstakademin i Bergen i Norge. Under senare år har hon haft separatutställningar vdi Einkasafnið i Eyjafjarðarsveit på norra Island 2024 och vid HIAP på Sveaborg i Helsingfors och Nordens hus i Reykjavik, båda 2023. Verksviten Osseous Bodies premiärvisades i grupputställningen Goodgonebadwrong i Nýlistasafnið/The Living Art Museum i Reykjavik 2023, med museichefen Sunna Ástþórsdóttir som kurator.