HOME EXHIBITIONSOSCAR ERIKSSON FURUNES: NIGHT WATCH

Oscar Eriksson Furunes: Night Watch

In the studio gallery, Kohta will be continuing the series of exhibitions by younger Nordic artists throughout 2025. In January and February, Oscar Eriksson Furunes (Norway, 1991, lives in Stjørdal and Malmö) presents his installation night watch (2023), for which he was awarded the 2024 Autumn Exhibition Prize, a prestigious acknowledgement of his participation in the annual survey exhibition at Kunstnernes Hus in Oslo.

The jury emphasised how the work ‘brings an unknown story to light, which stands in sharp contrast to the story the work itself tells of a life lived in hiding and takes the viewer on a journey back in time, serving us a tale of shame, fear and oppression’.

The installation consists of owl-shaped perfume lamps (in the version for Kohta, the most substantial to date, there are over 50 of those), which were used as a warning signal in gay bars in the Netherlands from the 1920s until the 1960s. Turning on the owl-lamps was the code, known to everyone within the close-knit community, to alert patrons about strangers or the police entering their bars.

During the Prohibition in the US in the 1920s, speakeasy bars made similar use of owl figures with illuminated glass eyes, Since antiquity, the owl has symbolised wisdom and access to hidden (or secret) knowledge. It was also a totemic animal in many prehistoric cultures, because of the association with night vision.

The perfume lamps in Eriksson Furunes’s installation are switched on one by one, gradually illuminating the space with their dim glow. Towards the end of the cycle, the lamps synchronise in a morse code conveying a hidden message.

Oscar Eriksson Furunes holds an MFA from the Malmö Art Academy in Sweden. His work is currently on display at the Malmö Art Museum, as part of the group exhibition ‘Setting the Tone of the Exhibition: The Anatomy of Exhibition Openings’ (curated by Jacob Fabritius) and in 2025 he will also have solo exhibitions at the Photographic Centre Peri in Turku, Finland, and at Galleri Arnstedt in Östra Karup, Sweden.

Technical assistance from Juho Antti Eerola. The exhibition is realised with support from the Nordic Cultural Fund and the Finnish Cultural Foundation.

Kohtan studiogalleriassa jatkuu läpi vuoden 2025 nuoria pohjoismaisia taiteilijoita esittelevä näyttelysarja. Tammi–helmikuussa nähdään Oscar Eriksson Furunesin (Norja, s. 1991, asuu Stjørdalissa ja Malmössä) installaatio nigth watch (2023), joka palkittiin vuoden 2024 Høstutstillingsprisen  -palkinnolla Oslon Kunstnernes Husissa järjestettävässä vuotuisessa syysnäyttelyssä.

Palkintolautakunta korosti sitä, kuinka teos ”nostaa esille tuntemattoman tarinan, joka on vahvassa kontrastissa itse teoksen kertoman tarinan kanssa, joka vie katsojan matkalle ajassa taaksepäin ja kertoo elämästä piilossa – häpeästä, pelosta ja sorrosta”.

Installaatio koostuu pöllönmuotoisista tuoksulampuista (Kohtaan tehdyssä versiossa, joka on tähän mennessä suurin, niitä on yli 50), joita käytettiin varoitusmerkkeinä homobaareissa Alankomaissa 1920-luvulta 1960-luvulle. Pöllölampun sytyttäminen toimi koko tiiviin yhteisön tuntemana koodina, jolla varoitettiin asiakkaita, kun baariin saapui tuntemattomia tai poliiseja.

Yhdysvalloissa kieltolain aikaan 1920-luvulla salakapakat käyttivät valaistuin lasisilmin varustettuja pöllöhahmoja samanlaiseen tarkoitukseen. Antiikista asti pöllö on symboloinut viisautta ja pääsyä kätkettyyn (tai salaiseen) tietoon. Pöllö oli myös toteemieläin monissa esihistoriallisissa kulttuureissa, koska se edusti kykyä nähdä pimeässä.

Eriksson Furunesin installaatiossa tuoksulamput syttyvät yksi kerrallaan valaisten tilan hiljalleen himmeällä hehkullaan. Syklin loppupuolella lamput muodostavat morsekoodin, joka välittää kätketyn viestin.

Oscar Eriksson Furunes valmistui taiteen maisteriksi Malmön taidekorkeakoulusta, ja hänen töitään on parhaillaan esillä Malmön taidemuseossa osana Jacob Fabritiuksen kuratoimaa ryhmänäyttelyä Anslagets konst – att sätta tonen för en utställning. Vuonna 2025 Eriksson Furunesilla on myös yksityisnäyttelyt Valokuvakeskus Perissä Turussa sekä Galleri Arnstedtissa Östra Karupissa, Ruotsissa.

Tekninen tuki Juho Antti Eerola. Näyttelyä on tukenut Pohjoismainen kulttuurirahasto ja Suomen kultuurirahasto.

I studiogalleriet kommer Kohta under 2025 att fortsätta serien med utställningar av yngre nordiska konstnärer. I januari och februari visar Oscar Eriksson Furunes (Norge, 1991, bosatt i Stjørdal och Malmö) sin installation night watch (2023), för vilken han 2024 tilldelades Høstutstillingsprisen, ett prestigefullt erkännande av hans medverkan i den årliga översiktsutställningen i Kunstnernes Hus i Oslo.

Juryn betonade hur verket ”lyfter fram en okänd historia, som står i bjärt kontrast mot den historia verket självt berättar, om ett liv i det fördolda och tar betraktaren med på en resa tillbaka i tiden för att servera oss en berättelse om skam, fruktan och förtryck.”

Installationen består av av parfymlampor formade som ugglor. (I versionen för Kohta, den mest omfattande hittills, ingår mer än 50 lampor.) Mellan 1920- och 1960-talen användes dessa som varningssignal i gaybarer i Nederländerna. Att tända ugglelampan var koden, begriplig för alla i den slutna gemenskapen, som lät besökarna förstå att främlingar eller polisen var på väg in i deras barer.

Under förbudstiden i USA på 1920-talet användes ugglefigurer med upplysta ögon av glas på liknande sätt i underjordiska barer. Sedan antiken har ugglan symboliserat visdom och tillgång till dold (eller hemlig) kunskap. Den var också ett totemdjur i många förhistoriska kulturer, eftersom den förknippades med förmågan att se om natten.

Parfymlamporna i Eriksson Furunes’ installation tänds en efter en och lyser gradvis upp rummet med ett dämpat sken. Mot slutet av cykeln samordnas lamporna till en telegrafisk kod som förmedlar ett dolt budskap.

Oscar Eriksson Furunes har en magistergrad från Konsthögskolan i Malmö. Hans verk visas för närvarande i Malmö Konstmuseum, som del av utställningen Anslagets konst – att sätta tonen för en utställning (sammanställd av Jacob Fabritius) och under 2025 kommer han även att ha separatutställningar i Fotograficentrum Peri i Åbo och i Galleri Arnstedt i Östra Karup i Skåne.

Teknisk hjälp från Juho Antti Eerola. Utställningen genomförs med stöd från Nordiska kulturfonden och Finska kulturfonden.