Trevor Yeung (born in Guandong Province, China, in 1988, lives in Hong Kong) is a new art star on the East Asian sky, beginning to exhibit more regularly in Europe. He has had solo exhibitions in Hong Kong and China, Switzerland and France, and he has participated in large events such as the 10th Shanghai biennial in 2014 and the EVA International biennial in Limerick, Ireland, in 2018. This was his first exhibition in Finland.
Yeung’s work speaks of the emotional and behavioural conditions for human life in spatial installations incorporating photographs and objects (both crafted and found) but also plants (like in this exhibition) and sometimes animals (usually live fish in tanks or shells from other aquatic creatures). He doesn’t tell stories but instead sets up situations for viewers to navigate both physically and mentally.
The works Yeung displayed in Kohta’s larger space were produced during a working residency in Helsinki this winter, and they articulate ideas he connects to the city. He brought with him an assumption he says was borne out: that people here would tend to interact with strangers, and also with each other, in ways designed to minimise intimacy.
Mr Butterflies Junior, the potted palm tree illuminated by a stripped-bare light therapy lamp and spinning by itself in a corner of the exhibition, could be us, Yeung’s viewers, ‘not yet ready to socialise’. Perhaps we also recognise something of our own ineptitude in the two poplars seemingly extending their thin branches to greet each other in Awkward Introduction, one of four photographic images in the exhibition. Two of the others – Bench (Frozen Bay) and Greenhouse Sitter 2 – also portray situations observed in Helsinki, while Melting Snow, despite the title, is based on a snapshot from Hong Kong.
Declined Invitation is a piece of spectrolite, a rare variety of feldspar mined in Finland for its many-coloured shine, which Yeung has partially polished to enhance its reminiscence of northern light. ‘As if someone had declined your invitation to travel together to see the northern light and you end up projecting your imagined experience onto this object.’
Work So Hard to Make Things Happen (Medinilla) shows an outsider struggling to survive by either adapting himself to the environment or vice versa, adapting the environment to himself. Medinilla magnifica is the scientific name of this warm-pink potted plant indigenous to the Philippines, which would immediately perish if exposed to the much colder and drier outdoor conditions up here. Yeung placed it on a towering array of locally sourced objects, as if it were striving to reach the skylight and reviving sunlight of early spring.
Between Water, a grid of transparent plastic cups suspended from the gallery ceiling and half-filled with water, serves the double purpose of embodying the distance between humans in settings supposedly designed for encounters (‘like two people sleeping in the same bed but putting a bowl of water between them’) and humidifying the sensitive flowers. Bottom Line Sensor is an installation with an amber-coloured light bulb turning itself on when we get too close.
Trevor Yeung (s. 1988 Guangdongin maakunnassa Kiinassa, asuu Hongkongissa) on pitänyt yksityisnäyttelyitä Aasiassa ja Euroopassa sekä osallistunut mittaviin taidetapahtumiin, kuten 10. Shanghain biennaaliin vuonna 2014 sekä kansainväliseen EVA-biennaaliin Limerickissa, Irlannissa vuonna 2018. Tämä on hänen ensimmäinen näyttelynsä Suomessa.
Yeungin tilallisissa installaatioissa, joihin yleensä sisältyy valokuvia, esineitä ja kasveja, on kyse ihmiselämän emotionaalisista ja käyttäytymiseen liittyvistä olosuhteista. Tarinoiden kertomisen sijaan Yeung luo tilanteita, joissa katsoja joutuu navigoimaan niin fyysisellä kuin henkiselläkin tasolla.
Näyttelyssä esillä olevat teokset Yeung on tehnyt residenssinsä aikana Helsingissä. Hän havaitsi paikkansapitäväksi olettamuksensa, jonka mukaan ihmiset täällä olisivat taipuvaisia keskustelemaan vieraiden ja toistensa kanssa tavalla, jossa intiimiys on karsittu minimiin. Itsekseen pyörivän ruukkupalmun Mr Butterflies Juniorintilalla voisimme yhtä hyvin olla me katsojat, jotka ”emme ole ihan vielä valmiita olemaan sosiaalisia”. Kenties tunnistamme oman kyvyttömyytemme myös kahdessa poppelissa, jotka näyttävät ojentavan ohuet oksansa tervehdykseen teoksessa Awkward Introduction, joka on yksi näyttelyn neljästä valokuvasta.
Declined Invitationon pala spektroliittia, jota Yeung on kiillottanut korostaakseen sen samankaltaisuutta revontulien kanssa. “Kuin joku olisi kieltäytynyt kutsusta matkustaa katsomaan revontulia kanssasi, ja päätyisit heijastamaan kuvitellun kokemuksesi tähän esineeseen.”
Work So Hard to Make Things Happen (Medinilla) esittää ulkopuolisen henkilön, joka kamppailee selviytyäkseen – joko mukautuen ympäristöönsä tai päinvastoin, mukauttamalla ympäristön itseensä. Medinilla magnifica on tämän syntyperältään filippiiniläisen ruukkukasvin tieteellinen nimi. Yeung asettaa sen korkealle kohoavan, paikallisista esineistä kootun asetelman päälle, aivan kuin se pyrkisi kaikin voimin kohti auringonvaloa.
Between Wateron gallerian katosta riippuva ristikko, joka koostuu puolilleen vedellä täytetyistä, läpinäkyvistä muovimukeista. Teoksen tarkoitus on havainnollistaa etäisyyksiä ihmisten välillä sekä kostuttaa herkkiä kukkia. Bottom Line Sensor on installaatio, jonka meripihkanvärinen lamppu syttyy astuessamme liian lähelle.
Trevor Yeung (född 1988 i Guandong-provinsen, Kina, bor i Hongkong) har haft separatutställningar i Asien och Europa och deltagit i större evenemang som den 10:e Shanghaibiennalen 2014 och biennalen EVA International i Limerick, Irland, 2018.
Yeungs konst berör de känslomässiga förutsättningarna för vår tillvaro och vårt beteende. Uttrycksmedlet är rumsliga installationer med fotografier och objekt, växter och djur. Han berättar inte historier utan ställer oss inför situationer som vi måste förhålla oss till både fysiskt och psykiskt.
Yeung visade en serie nya verk utförda under en arbetsvistels i Helsingfors. Han antog att människorna här skulle hantera umgänget med både främlingar och varandra genom att begränsa all intimitet till ett minimum, något han säger visade sig stämma.
Mr Butterflies Junior, krukpalmen som står och snurrar för sig själv, kunde vara vi betraktare, ”ännu inte redo att umgås”. Kanske känner vi också igen något av vår egen oförmåga i de två popplarna som ”hälsar på varandra” i Awkward Introduction, en av de fyra fotografiska bilderna i utställningen.
Declined Invitation är ett stycke av mineralen spektrolit, delvis polerad för att framhäva dess likhet med norrsken. ”Som om någon hade avböjt ens inbjudan att resa tillsammans för att se norrsken och man istället kommer att projicera sin tänkta upplevelse på detta föremål.”
Work So Hard to Make Things Happen (Medinilla) visar främlingens enträgna försök att överleva genom att antingen anpassa sig till sin nya omgivning eller, tvärtom, anpassa omgivningen till sig. Medinilla magnifica är det vetenskapliga namnet på blomman som hör hemma på Filippinerna, i ett mycket varmare och fuktigare klimat. Yeung placerar den närmare solljuset, ovanpå en mängd olika uppstaplade föremål som införskaffats här i Helsingfors.
Between Water, ett rutnät av genomskinliga plastmuggar hängda från utställningsrummets tak och fyllda med vatten, förkroppsligar ”säkerhetsavståndet” människor emellan och fuktar dessutom de ömtåliga blommorna. Bottom Line Sensor är en installation med en bärnstensfärgad glödlampa som tänds när man kommer alltför nära inpå den.