Kohta is proud to inaugurate its new year on 22 January – two days after another inauguration that will be all over the news media – with a solo exhibition by Zhang Xu Zhan (Taiwan, 1988, lives in Taipei).
Zhang Xu has made a name for himself, in East Asia and internationally, with visually and conceptually compelling video installations informed by his understanding of cinematic storytelling as a sophisticated play with archetypal narrative and abstract thought. It should come as no surprise that his work is often inspired by folk tales, with their shape-shifting characters and story-lines generously employing the ‘condensation and displacement’ which Sigmund Freud saw as the hallmark of the Unconscious.
The communicative and sensorial impact of Zhang Xu’s films is amplified by his subtly subversive sense of humour, and also by his expert incorporation, through stop-motion figures and props, of the ancient Chinese tradition of paper craft. For generations, his family has been in the business of making elaborate objects (such as models of houses or other desirable private property) and figures (animal or human) from paper, card, papier-mâché and bamboo, meant to be burned as offerings at funerals and other rituals. ‘They are not for us; they are for the afterlife’, he writes.
At Kohta Zhang Xu shows Termite Feeding Show (2024), a work that combines stop-motion animation with performances by actors in insect-like costume. This two-channel tongue-in-cheek cabaret, using music and song, dance and ritualistic movements, is enhanced by sculptural and environmental props in the darkened exhibition space. It has been installed only once before, in an abandoned house outside of Taipei, but the film is part of the official selection for the Rotterdam Film Festival in February this year.
Here is Zhang Xu’s own synopsis of Termite Feeding Show:
‘Climate crisis, energy disasters, the fantasy of the Anthropocene and a sci-fi fable of insect diets. Inspired by a real news story: “Termites chewing through power cables causing major blackouts in mountainous cities.”
To adapt to sudden ecological changes brought about by climate change, “termites” have shifted their dietary habits, turning their attention to artificial cables as a new food source.
In the damp, shadowy ant tunnels, insect restaurants feature musicians playing cooking melodies while butchers handle the food (meat portions), showcasing their culinary skills with cable-based dishes. This serves both as a sacrificial offering to the gods of ecology and an act of revenge against humanity.
Is this a fable of insects imagining a future diet in the face of climate disaster, or a reality show where ant-men in disguise exact revenge on humans through a feeding spectacle?’
Simultaneously with his exhibition at Kohta, earlier work by Zhang Xu is also on display at the Pinchuk Art Centre in Kyiv, Ukraine, as part of the 2024 edition of Future Generation Art Prize where he was awarded the Special Prize, and at the 11th Asia-Pacific Triennial of Contemporary Art in Meeanjin/Brisbane, Australia.
Zhang Xu Zhan is represented by Project Fulfill Art Space in Taipei. This is his first presentation in the Nordic region.
Kohtan uusi vuosi käynnistyy Zhang Xu Zhanin (Taiwan, s. 1988, asuu Taipeissa) näyttelyllä 22. tammikuuta – kaksi päivää sen jälkeen, kun uutiset täyttyvät erään toisenkin kauden käynnistymisestä.
Zhang Xu on tullut tunnetuksi niin Itä-Aasiassa kuin kansainvälisestikin visuaalisesti ja käsitteellisesti kiehtovilla videoinstallaatioillaan, jotka perustuvat hänen käsitykseensä elokuvallisesta tarinankerronnasta hienovaraisena leikittelynä arkkityyppisen narratiivin ja abstraktin ajattelun kanssa. Ei olekaan yllätys, että hänen teoksensa saavat usein inspiraationsa kansantaruista muotoa muuttavine hahmoineen ja juonikulkuineen, joissa hyödynnetään ”tiivistymää ja siirtymää”, joita Sigmund Freud piti tiedostamattoman tunnusmerkkeinä.
Zhang Xun videoteosten mukaansatempaavaa ja aisteja puhuttelevaa vaikutusta korostavat hänen hienovaraisen kapinallinen huumorinsa sekä perinteisen kiinalaisen paperitaiteen taitava hyödyntäminen stop motion -hahmojen ja -rekvisiitan muodossa. Hänen perheellään on jo useiden sukupolvien ajan ollut yritys, joka valmistaa paperista, kartongista, paperimassasta ja bambusta yksityiskohtaisia esineitä (kuten pienoismalleja taloista tai muusta arvokkaasta yksityisomaisuudesta) sekä ihmis- tai eläinhahmoja, jotka on tarkoitettu poltettaviksi uhrilahjoina hautajaisissa ja muissa rituaaleissa. ”Ne eivät ole meitä varten vaan tuonpuoleista varten”, Zhang Xu kirjoittaa.
Kohtassa nähdään Zhang Xun teos Termite Feeding Show (2024), joka yhdistelee stop motion -animaatiota ja hyönteismäisiin pukuihin sonnustautuneiden näyttelijöiden esityksiä. Tätä pilke silmäkulmassa tehtyä kabareeta, joka hyödyntää musiikkia, laulua, tanssia sekä ritualistisia koreografioita, tehostavat pimeään näyttelytilaan levittyvät veistokselliset lavasteet. Installaatio on pystytetty vain kerran aiemmin autiotaloon Taipein ulkopuolella, mutta videoteos on osa tämän vuoden helmikuussa järjestettävien Rotterdamin elokuvafestivaalien virallista ohjelmistoa.
Tässä Zhang Xun oma kuvaus Termite Feeding Showsta:
”Ilmastokriisi, energiakatastrofit, antroposeenifantasiat ja scifi-faabeli hyönteisten ruokavaliosta. Inspiraationa on toiminut aito uutinen: ’Termiitit nakersivat rikki sähkökaapeleita aiheuttaen vuoristokylissä suuria sähkökatkoja.’
Sopeutuakseen ilmastonmuutoksen mukanaan tuomiin yllättäviin ekologisiin muutoksiin ’termiitit’ ovat muuttaneet ruokailutottumuksiaan ja tehneet keinotekoisista kaapeleista uuden ravinnonlähteensä.
Termiittipesän kosteisiin ja hämäriin tunneleihin nousee hyönteisravintoloita, joissa muusikot soittavat ruoanlaittolauluja samalla kun teurastajat käsittelevät ruokaa (liha-aterioita) ja esittelevät kulinaristisia taitojaan kaapelipohjaisilla ruokalajeilla. Tämä toimii sekä uhrilahjana ekologian jumalille että kostona ihmiskunnalle.
Onko kyseessä hyönteisfaabeli, joka kuvittelee ilmastokatastrofin edessä uudenlaisen ruokavalion, vai tosi-tv-ohjelma, jossa naamioituneet ihmistermiitit kostavat ihmisille ruokintanäytöksen muodossa?”
Samaan aikaan Kohtan näyttelyn kanssa Zhang Xulta on esillä myös varhaisempi työ Pinchuk Art Centressa Kiovassa, Ukrainassa, jossa teos on osana vuoden 2024 Future Generation Art Prize -näyttelyä (Zhang Xu voitti teoksellaan tuomariston erikoispalkinnon), sekä yhdennessätoista Asia Pacific Triennial of Contemporary Art -triennaalissa Meeanjinissa (Brisbanessa), Australiassa.
Zhang Xu Zhania edustaa Taipeissa toimiva Project Fulfill Art Space. Tämä on taiteilijan ensimmäinen näyttely Pohjoismaissa.
Kohta har glädjen att kunna inviga det nya utställningsåret den 22 januari – två dagar efter en annan invigning som alla nyhetsmedia kommer att rapportera om – med en separatutställning av Zhang Xu Zhan (Taiwan, 1988, bosatt i Taipei).
Zhang Xu har gjort sig känd, i Ostasien och internationellt, för sina visuellt och konceptuellt övertygande videoinstallationer grundade i förståelsen av det filmiska berättandet som en sofistikerad lek med arketypiska händelseförlopp och abstrakt tankegods. Det bör därför inte överraska att hans arbeten ofta inspirerats av folksagor, med deras ombytliga rollfigurer och händelseförlopp präglade av de ”förtätningar och förskjutningar” som enligt Sigmund Freud kännetecknar det omedvetna.
Den kommunikativa och sensoriska inverkan hos Zhang Xus animerade filmer förstärks av hans finstilta subversiva humor, och dessutom av hans skickliga införlivande av traditionell kinesisk pappslöjd i form av stop-motion-figurer och utställd rekvisita. Hans släkt har i generationer drivit ett företag som tillverkar utstuderade föremål (exempelvis modeller av hus eller annan åtråvärd privat egendom) och figurer (av djur eller människor) gjorda i papper, kartong, papier-maché och bambu och avsedda som brännoffer vid begravningar och andra ritualer. ”De är inte för oss utan för nästa liv”, skriver han.
I Kohta visar Zhang Xu Termite Feeding Show (2024), ett verk som förenar stop-motion-animation med insatser av skådespelare i insektsliknande kostym. Denna tvåkanaliga och inte helt gravallvarliga kabaré, som använder sig av sång och musik, dans och rituella rörelsemönster, förhöjs av skulptural och miljöskapande rekvisita i det mörklagda utställningsrummet. Verket har bara installerats en gång tidigare, i en övergiven byggnad utanför Taipei, men filmen ingår i det officiella urvalet för filmfestivalen i Rotterdam i februari i år.
Här är Zhang Xus egen synopsis för Termite Feeding Show:
”Klimatkris, energikatastrofer, fantasier om Antropocen och en science-fiction-fabel om insekters diet. Inspirerad av en verklig tidningsnotis: ’Termiter tuggar i sig elkablar och orsakar allvarliga strömavbrott i bergsbyarna.’
För att anpassa sig till plötsliga ekologiska förändringar orsakade av klimatkrisen har dessa ’termiter’ skaffat sig nya matvanor och vänt sin uppmärksamhet mot artificiella kablar som en ny näringskälla.
I de fuktiga och skuggiga termitgångarna uppstår insektsrestauranger med musiker som spelar matlagningsmelodier medan slaktare hanterar råvarorna (köttportionerna) och briljerar med sina kulinariska färdigheter i kabelbaserade rätter. Detta fungerar både som rituellt offer till ekologins gudar och som hämnd mot mänskligheten.
Är detta en fabel om insekter som tänkt ut en framtida diet som svar på klimatkatastroferna, eller är det en dokusåpa där termitmänniskor i förklädnad tar sin hämnd mot mänskligheten med en näringsperformance?”
Samtidigt med denna utställning i Kohta visas tidigare verk av Zhang Xu också vid Pinchuk Art Centre i Kyiv, Ukraina, inom ramen för 2024 års upplaga av Future Generation Art Prize (där han tilldelades juryns speciella pris), och i den 11:e Asia-Pacific Triennial of Contemporary Art i Meeanjin/Brisbane, Australien.
Zhang Xu Zhan representeras av Project Fulfill Art Space i Taipei. Detta är hans första presentation i Norden.